P0 Bestuur en ondersteuning

0.2 Burgerzaken

Wat gaan we daarvoor doen ?

0.2 Burgerzaken

Belangrijkste ontwikkelingen 2022

Belangrijkste resultaten 2022

Er wordt hard gewerkt aan het verder ontwikkelen en versterken van de eigen Wassenaarse organisatie. Doordat de organisatie een platte structuur heeft en open is draagt dit bij aan korte lijnen en sneller contact voor de inwoners, organisaties en ondernemers

Dienstverlening is een middel en iedereen werkt met doel iets te betekenen voor Wassenaar en de Wassenaarders. We zijn constant bezig met verbeteren  om het prettiger en eenvoudiger te maken. Hiervoor werken we van buiten naar binnen bijvoorbeeld door bij inwoners hun ervaringen op te halen onder andere middels klantreizen

We uiten de dienstverlening middels het uitgangspunt digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is

Door digitalisering blijft de aandacht voor identiteitsfraude belangrijk bij Burgerzaken. Aandacht voor adresfraude in het kader van ondermijning en de aanpak adreskwaliteit per 2022 is ook van groot belang

In 2022 wordt de Uniforme Samenhangende Objectenregistratie gerealiseerd met daarin de basisgegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid

Op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats

Wij verbeteren de dienstverlening aan inwoners en bedrijven continue op basis van de uitkomsten van de peilingen uit 2020 en door continue feedback te vragen

Het team Burgerzaken werkt verder aan de inrichting zodat zij klaar is voor de toekomst

We gaan door met huisbezoeken om adresfraude tegen te gaan

We werken door aan de realisatie van de Samenhangende Objectenregistratie

Goed verlopen verkiezingen, voor de gemeenteraad op 16 maart 2022 zal toegankelijkheid een aandachtspunt blijven

Toelichting

Dienstverlening
De gemeente Wassenaar streeft naar een tijdige, duidelijke en vraaggerichte dienstverlening. Op basis van de uitkomsten van de burgerpeiling en ondernemerspeiling voeren wij verbeteringen door evenals op basis van de dagelijkse feedback voor de gehele dienstverlening.
In 2022 werken wij het concept voor de gemeentewinkel verder uit in relatie tot de ontwikkeling van de Paauw als bestuurscentrum en de mogelijkheden van verdere digitalisering.
De ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening gaan snel en de verwachtingen van inwoners en ondernemers nemen toe op dit vlak. Inwoners en ondernemers verwachten dezelfde handige nieuwe technologieën en service van de private dienstverlener, óók van de gemeente. De digitale dienstverlening sluit hier waar mogelijk op aan.
Het is belangrijk hierbij aandacht te houden voor de inwoners die minder digitaal vaardig zijn.
De mogelijkheden voor een chat-functie worden onderzocht. Dit is technisch haalbaar maar qua personeel is dit nog de vraag omdat je in de reactietijd het moet waarmaken.  
De gemeente blijft goed bereikbaar via het telefoonnummer 14070 en natuurlijk kunnen inwoners die dat willen langskomen op het gemeentehuis voor hun producten en diensten.

Burgerzaken
Voor de corona pandemie was er sprake van de mogelijkheid tot vrije inloop dagelijks tussen 10.00 en 12.00 uur. Dit was ook een toezegging vanuit het coalitieakkoord. Zodra dit weer mogelijk is zal dit weer worden ingevoerd.
Een ontwikkelingen als de introductie van de digitale identiteit (E-ID) voor de identiteitsvaststelling geeft aan hoe het werk verandert voor de medewerkers van burgerzaken. De complexiteit van vraagstukken neemt toe evenals de verwachtingen van inwoners. De medewerkers worden ondersteunt onder andere middels training en opleiding om op deze ontwikkelingen te kunnen inspelen.  

Adresfraude
Het team basisregistratie personen haakt aan bij de aanpak van adresfraude via de medewerker ondermijning. Vanuit de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) krijgt de gemeente signalen die wijzen op verkeerde adresregistraties. Via het  Informatieknooppunt van LAA vindt een analyse plaats en daarna kan onderzoek door de gemeente plaatsvinden. Huisbezoeken maken onderdeel uit van het onderzoek. Op basis daarvan vindt correctie plaats in de BRP. Dit betekent dat rijksdiensten daarna de dienstverlening voor die bewoner waar nodig kunnen aanpassen, zoals een huurtoeslag, studiefinanciering of uitkering.

Samenhangende Objectenregistratie
Vorig jaar  is gestart met doorontwikkeling in samenhang van de geo-basisregistraties (DiS Geo). Doelstelling daarvan is meer samenhang te creëren in de geo-informatie infrastructuur. Onderdeel is de doorontwikkeling van enkele bestaande geo-basisregistraties tot een samenhangende objectenregistratie. In de objectenregistratie gaan in ieder geval de objecten van de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en de basisregistratie grootschalige topografie (BGT) op. Daarnaast is het de bedoeling dat ook het gedeelte van de WOZ administratie waarin objectgegevens zijn opgenomen en een aantal basisgegevens uit de registraties voor het beheren van de openbare ruimte (BOR) in de objectenregistratie worden opgenomen. Dit traject bestrijkt meerdere jaren waarbij in stappen wordt toegewerkt naar een Samenhangende Objectenregistratie in 2025.
De verwachting is dat dit extra werk vraagt via een projectmatige aanpak, extra scholing, uitbreiding in fte’s en mogelijk dat er extra programmatuur moet worden aangeschaft. Dit betekent extra benodigde middelen. Dit staat beschreven in de impact analyse. Eind van het jaar is er meer bekend over de stappen die genomen moeten worden en in de voorjaarsnota komt dit onderwerp dan terug.

Verkiezingen
Op 16 maart 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Net als vorig jaar is er extra aandacht voor de toegankelijkheid zodat inwoners met een beperking aan het stemproces kunnen deelnemen.  

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2021 14:28:49 met de export van 10/13/2021 11:37:05