P1 Veiligheid

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Wat gaan we daarvoor doen ?

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Belangrijkste ontwikkelingen 2022

Belangrijkste resultaten 2022

De Veiligheidsregio Haaglanden heeft binnen de vastgesteld meerjarenbegroting 2022-2025 de volgende speerpunten benoemd:

Brandweer: het waarborgen van de fysieke veiligheid, waarbij het (regionale) risicoprofiel de basis vormt voor de juiste zorg op het juiste moment te kunnen leveren. De uitwerking van de thema’s verdichting en energietransitie zullen verder in kaart worden gebracht zodat ook op langere termijn de specifieke risico’s in perspectief worden gebracht. De reguliere advisering richting gemeenten wordt omgevingsrechtproof

Crisisbeheersing: Ter voorbereiding op incidenten en crises die buiten de ‘dagelijkse zorg’ vallen vormen het Regionale Risicoprofiel, het beleidsplan Rampenbestrijding en Crisisbeheersing en het Regionale Crisisplan de basis. Er wordt rekening gehouden met een samenleving die steeds complexer wordt door o.a. verdichting en de gevolgen daarvan voor de openbare ruimte en veiligheid

De inzichten die bij de corona-aanpak zijn opgedaan worden gebruikt om de prestaties voor gemeentelijke crisisbeheersing te concretiseren en de ‘koude’ en de ‘warme’ fase hier op aan te sluiten

Top Prioriteit heeft de herinrichting van de crisisorganisatie. Dit is noodzakelijk door de ontvlechting uit de WODV. Per 1 jan 2022 moet de crisisorganisatie kunnen optreden indien dat vereist is, inclusief de implementatie van de aanbevelingen uit de evaluatie en nafase corona WODV en de regionale visie mbt Crisisbeheersing 3.0

Een nieuwe DVO (dienstverleningsovereenkomst) tussen de gemeente en de Wassenaarse Reddingsbrigade

Aanschaf 2e Mobiele informatiesysteem als flexibele communicatiemiddel. Hiermee wordt finale invulling gegeven aan de voorbereide Crowd Control maatregelen die zijn ontwikkeld en indien nodig geactiveerd worden. Buiten inzet t.b.v Crowd Control zijn de mobiele informatiesystemen beschikbaar om bij andere (gemeentelijke) activiteiten in te zetten als extra dienstverlening richting bewoners

Toelichting

De gemeente Wassenaar is onderdeel van de Veiligheidsregio Haaglanden. Binnen de Veiligheidsregio zijn de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende partners (Politie, Brandweer, GHOR en Gemeenten) beschreven en vastgelegd. De gemeente is verantwoordelijk voor wat wordt genoemd Bevolkingszorg. Dit vloeit voort uit de algemene zorgplicht voor hun inwoners. Binnen de Veiligheidsregio Haaglanden is daarnaast specifieke aandacht voor regionale ontwikkelingen op het gebied van o.a. klimaatverandering, energietransitie en het omgevingsrechtproof maken van de reguliere advisering richting gemeente.

Door de (wereldwijde) uitbraak van corona en de aanpassingen die dat van gemeenten heeft gevergd, heeft de gezamenlijke implementatie van het regionale plan gemeentelijke crisisbeheersing zeker een jaar vertraging opgelopen. Het heeft er echter ook voor gezorgd dat gemeenten lokaal in meer of mindere mate ervaring hebben opgedaan met de beoogde werkwijze: er is domein overstijgend gewerkt en de scheiding tussen de reguliere  en de crisisorganisatie is vervaagd.

Ontwikkelingen die (vertraagd door corona) op stapel staan is de doorontwikkeling naar Bevolkingszorg 3.0. De regionale visie is vastgesteld, de implementatie is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen rond corona.
Onderdeel van Bevolkingszorg 3.0 is specifieke aandacht en inrichting van een gemeentelijk team incidenten (GTI concept) die kan optreden bij lokale incidenten met een grote maatschappelijke impact. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld incidenten in het sociale domein en openbare orde en veiligheid. Het GTI concept wordt bij de herinrichting van de crisisorganisatie meegenomen en geïmplementeerd.

Ten behoeve van de strandveiligheid Wassenaar wordt een geactualiseerde Dienst Verlening Overeenkomst (DVO) afgesloten tussen de gemeente en de Wassenaarse Reddingsbrigade. Er is behoefte aan een verduidelijking qua wederzijdse verwachtingen en prestaties.

De opgedane ervaringen tijdens corona qua Crowd Control en de daaraan gekoppelde inzet van mobiele communicatie middelen hebben laten zien eigen bezit van dergelijke mobiele infosystemen financieel goedkoper is dan ad-hoc inhuur. Om de mogelijkheden ook voor ander inzet dan louter t.b.v. corona te vergroten kan een 2 e tekstkar goede diensten bewijzen.

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2021 14:28:49 met de export van 10/13/2021 11:37:05