Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2022 | Belangrijkste resultaten 2022 | |
---|---|---|
Landelijk wordt veel nadruk gelegd op het actief vorm geven van Voorschoolse Educatie. In dit kader is het aantal uren VE per week uitgebreid van 10 naar 16 uur De aansluiting tussen onderwijs, leerplicht en jeugdhulp wordt door de landelijk stijgende uitgaven voor jeugdhulpvoorzieningen steeds belangrijker Vluchtelingenkinderen die in Wassenaar komen te wonen, worden toegeleid naar de juiste onderwijsinstelling Er zijn inhaal- en ondersteuningsprogramma's onderwijsachterstanden door de corona maatregelen | Voor Voorschoolse Educatie is het aanbod aan uren voor kinderen met een achterstand uitgebreid. Het beleidsplan VE wordt verder geïmplementeerd De samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp wordt verbeterd. Wassenaar is ook in 2022 trekker van de regionale werkgroep Aansluiting Onderwijs en Jeugdhulp De School Advies Dienst Wassenaar pakt in opdracht van de gemeente en de scholen haar specifieke en integrale rol in de vormgeving en uitvoering van het lokale jeugd- en onderwijsbeleid De plaatsing van vluchtelingenkinderen wordt op de juiste onderwijsinstelling gewaarborgd Ontwikkelen Lokale Educatieve Agenda Na beeindiging van de brede regeling combinatiefunctie worden gelden ingezet voor cultuureducatie via scholen | |
Toelichting
Voor de inrichting en inkoop van de jeugdhulp is Wassenaar gebonden aan de Haagse regio, voor het passend onderwijs is Wassenaar ingedeeld bij de Leidse regio. Om grip te houden op de ontwikkelingen in beide regio's is Wassenaar trekker van de regionale werkgroep aansluiting onderwijs en jeugdhulp.
Ook in 2022 blijft Wassenaar actief deelnemen aan het regionaal overleg passend onderwijs in de Leidse regio. In het kader van concretisering ontwikkeling passend onderwijs en jeugdhulp benoemt, waarvan de wethouders Onderwijs van Leiden en Wassenaar bestuurlijk trekker zijn.
Ook voor 2022 blijft de gemeente Wassenaar deelnemen aan Wassenaarse Onderwijs Raad en het Scholen Collectief Wassenaar (contact met het onderwijsveld). Met de School Advies Dienst Wassenaar blijft nauw contact betreffende de ondersteuning van het onderwijs in Wassenaar.
Ook zal uitvoering gegeven worden aan het arbeidsmarktbeleidsplan voor schoolverlaters in het kader van het regionaal beleid Voortijdig Schoolverlaters.
Inhaal- en ondersteuningsprogramma's onderwijsachterstanden
Er zijn inhaal- en ondersteuningsprogramma's onderwijsachterstanden, om problemen bij leerlingen door de corona maatregelen te herstellen. De inzet van deze zogenaamde NPO middelen, wordt vorm gegeven samen met de scholen en de SAD.
Coördineren en begeleiden bij plaatsing vluchtelingenkinderen
Kinderen van statushouders worden geplaatst op regulier onderwijs of, indien nodig, in een schakelklas. Met de Wassenaarse scholen zijn afspraken gemaakt over de plaatsing van deze kinderen.
Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)
In het kader van dit beleidsonderdeel wordt alleen aandacht besteed aan voorschoolse educatie vanwege de beschikbare capaciteit en middelen. Er wordt gericht op een aanbod van 16 uur per week voorschoolse educatie.
Lokale educatieve agenda
Aan de lokale educatieve agenda zal samen met de Wassenaarse Onderwijs Raad (WOR) invulling worden gegeven.
Cultuureducatie
Na beëindiging van de brede regeling combinatiefunctie worden gelden ingezet voor cultuureducatie via scholen. Cultuureducatie wordt nu vorm gegeven in samenwerking met lokale cultuurorganisaties.