Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
3.4 Economische promotie |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2022 | Belangrijkste resultaten 2022 | |
---|---|---|
Toerisme als middel voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken | Voortzetting van VVV in bibliotheek Uitvoeringsafspraken ter versterking van de toeristisch recreatieve sector | |
Toelichting
Toerisme is een belangrijk middel om bij te dragen aan het oplossen van de maatschappelijke vraagstukken die invloed hebben op onze welvaart en ons welzijn. Het gaat om het in stand houden en kwaliteitsverbetering van (centrum)voorzieningen en groengebieden, het creëren van werkgelegenheid en het versterken van de concurrentiekracht en het vestigingsklimaat. De gemeente wil dat alle Wassenaarders profiteren van toerisme door - passend bij de waarden van Wassenaar - in te zetten op duurzaam toerisme (kwaliteitstoerisme). De economische promotie richt zich op inwoners, ondernemers en bezoekers die voor Wassenaar meerwaarde opleveren.
Voortzetting van VVV in bibliotheek
Per 1 juli 2020 bevindt zich een VVV in de bibliotheek van Wassenaar. De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente, de bibliotheek en Stichting Wassenaar-Voorschoten Marketing loopt per 1 januari 2022 af en wordt verlengd. De VVV vergroot de gastvrijheid en toeristische en recreatieve aantrekkelijkheid van Wassenaar voor inwoners en bezoekers en draagt bij aan de trots van de inwoners en vergroot de betekenis van het centrum. Met de exploitatie van de VVV wordt de waarde van de Bibliotheek en daarbij het draagvlak voor deze voorziening en de betekenis van het personeel vergroot. De VVV draagt bij aan een ondernemende en betaalbare bibliotheek voor alle inwoners, met waar mogelijk differentiatie op het gebied van financieringsbronnen, activiteiten en samenwerkingspartners
Uitvoeringsafspraken ter versterking van de toeristisch recreatieve sector
Om de concurrentiekracht van Wassenaar te versterken en te zorgen dat Wassenaarders profijt hebben van toerisme geven we samen met de Marketingstichting, ondernemers en (regio)partners (inclusief Nationaal Park Hollandse Duinen) uitvoering aan de in het Service Level Agreement (te sluiten op 1 januari 2022) gemaakte afspraken. Er wordt ingezet op het verlengen van verblijfsduur van bezoekers, het aantrekken van kwaliteitstoeristen (die passen bij de waarden van Wassenaar), het spreiden van bezoekers in tijd en ruimte, een toename van het aantal banen in de toeristische branche en een toename van toeristische bestedingen. Het gaat om een toename van werkgelegenheid en toeristische bestedingen van 10% in 5 jaar. De voortgang hierin wordt gemonitord. Het gaat hierbij onder andere om:
- campagnes om bewoners, bedrijven en bezoekers te verbinden met Wassenaar;
- promotie van Wassenaar als aantrekkelijke gemeente via (streek)magazines, influencers, website, advertenties, beurzen, promotiefilms en (social)media;
- wandel- en fietsroutes;
- toeristische kaart met high-lights;
- vergroten netwerk ondernemers onder andere met partnerbijeenkomsten;
- doorontwikkelen van VVV;
- evenementen, arrangementen, activiteiten voor bewoners en bezoekers.