Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
2.1 Verkeer en vervoer |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2022 | Belangrijkste resultaten 2022 | |
---|---|---|
Aanleg Rijnlandroute Verkeerdruk op het Wassenaarse wegennet | Uitwerking en gedeeltelijk realisatie van het verkeersonderzoek Uitwerking van toekomstvariant(en) N44 Uitvoering van het fietsveiligheidsplan | |
Toelichting
Aanleg RijnlandRoute
In september 2020 zijn tunnelbuizen van de RijnlandRoute (N434) geboord en daarna is de afbouwfase gestart. Openstelling van de N434 wordt verwacht medio 2023. Vanuit de gemeente wordt getracht de verkeershinder van de bouwwerkzaamheden op en rondom het Wassenaarse wegennet tot een minimum te beperken.
Uitwerking van verkeersonderzoek Wassenaar
Het verkeersonderzoek is bedoeld om de ervaren verkeersdrukte en de hoeveelheid doorgaand verkeer te objectiveren en op basis daarvan vast te stellen waar het daadwerkelijk knelt. Dit als input voor een verkenning van de mogelijkheid van het maken van fundamenteel andere keuzes voor het Wassenaarse wegennet. Het doel is het aanbod van (vracht)auto’s en de draagkracht van het Wassenaarse wegennet meer met elkaar in overeenstemming te brengen. Het onderzoek heeft geleid tot een probleemanalyse en vijf kansen voor verbetering. De verwachting is dat eind 2021 een realisatieplan is ontwikkeld, waarin deze kansen zijn uitgewerkt. In 2022 gaan we hier uitvoering aan geven.
Uitwerken van toekomstvariant(en) N44
De denkrichting voor de N44 is om deze op te waarderen voor groen, natuur en andere mobiliteiten dan de auto, zoals de fiets en openbaar vervoer. Voor de gebiedsvisie “Poort naar de Hollandse Duinen”, waarin de N44 als barrière wordt gezien voor het verbinden van groenstructuren, landgoederen en de kust met het groene hart, is een lobby opgezet in 2021 en deze wordt in 2022 voortgezet. Hierbij is de relatie met het Nationaal Park Hollandse Duinen van belang. Het doel is, samen met stakeholders, de kansen te benutten in het verbinden van ecologische structuren en versterken van recreatie, maar ook bij het faciliteren van kennis- en innovatiecentra in Leiden, Den Haag, Zoetermeer en Delft. Hierbij is tevens aandacht voor de meerwaarde die een eventuele lightrailverbinding kan bieden.
Uitvoeren van Fietsveiligheidsplan Wassenaar
In 2021 is het Fietsveiligheidsplan Wassenaar vastgesteld. Het plan is er op gericht om in een korte tijd op een aantal locaties de verkeersveiligheid te verbeteren. In 2021 is een start gemaakt met de aanpak van de 17 fietsknelpunten. In 2022 gaan we dit verder uitvoeren en hierbij is ook aandacht voor verkeersgedrag, verkeerseducatie en infrastructuur om de (fiets)veiligheid structureel te verbeteren.